A meseszép Vaskapu-szikla a Pilis legmagasabb pontjától nem messze, a Pilis-tető keleti meredek felén foglalja el az őt megillető helyet. Mint egy őrszem, tekint le az alatta elterülő mélységre és védelmezi az erdő élőlényeit. A Vaskapu szurdok felső részében fekvő természeti csoda a Duna-Ipoly Nemzeti Park területén terül el.

Ez a természeti képződmény mágnesként vonzza a messze földről érkező turistákat. A Vaskapu-szikla két egymáshoz közel álló boltíves sziklája pazar képet nyújt már önmagában is. Ehhez képzeljük még hozzá azt, amikor erről a csúcsról letekintünk a lábaink előtt heverő tájra. Az előttünk lévő mélység egészen biztosan elvarázsol majd minket.

A Vaskapu-szikla további érdekessége, hogy kifejezetten ide vezető turista utat nem fogunk találni. Ahhoz, hogy ezt az elragadó látványt megcsodálhassuk, a következőt kell tennünk. Kövessük a Pilisszentkeresztről induló zöld sáv jelzést. Az úgynevezett Klastromkert után kevesebb, mint 1,5 km múlva baloldali irányban találunk egy meredek, felfelé vezető gyalogösvényt. Ezt követve tudunk feljutni a Vaskapu-szikla bérceihez.

Az ösvény aljáról már látni lehet ezt a csodaszép mészkőképződményt, ami 200 méterrel fekszik magasabban, mint a zöld sáv turistaútja. A Vaskapu-szikla pompázatos diadalívét már messziről látni fogjuk a növényzet vegetációjától függően. A nagyobb kapu több, mint 15 méter széles és 8 méter magas.

A Vaskapu-szikla nagyobb boltíve felett egy márvány tábla őrzi Zsigmondy Emil hegymászó emlékét

Emlékműve méltó helyre került, hiszen több, mint 100 db 3000 m-nél is magasabb hegycsúcsot hódított meg. Életét hegymászás közben vesztette el.

A Vaskapu-szikla 1929 óta őrzi Zsigmondy Emil emlékét a lehető legnagyobb becsben. Az 1925-ben alakult MTE Zsigmondy Társaság vállalta fel az általuk elhelyezett emléktábla őrzését és azt, hogy minden évben emléktúrát szerveznek ide hegymászójuk emlékére.

Ajánlott útvonal a Vaskapu-szikla megközelítéséhez:

A Vaskapu-szikla megtekintéséhez érdemes Pilisszentkeresztről elindulni. Amennyiben egy csodálatos, látványokban gazdag lélekemelő túrára vágyunk, akkor menjünk Dobogókő irányába a piros sáv jelzésen. Dobogókő felé haladva egy kisebbfajta emelkedővel  nyitunk majd, de mire már nagyon elfáradnánk, egy 3 km-es séta után meg is érkezünk a kis településre.

A turisták méltán népszerű pihenőhelye az a kilátópont, ahol érdemes hosszú-hosszú percekig a gyönyörű kilátásban pihentetni a szemünket. Ne csak azért fogadjuk meg ezt a tanácsot, mert a Dunakanyarra és a Börzsönyre nyíló kilátás valóban egy nem mindennapos látvány, de azért is, mert időközben feltöltekezhetünk a Pilis nyújtotta energiákkal is. Azt mondják ugyanis, hogy a Föld szívcsakrája épp itt található.

Időzzünk hát el itt egy kicsit és töltődjünk fel energiával!

Mielőtt tovább indulnánk a Vaskapu-szikla felé…

… ellenőrizzük le, hogy lesz-e elég enni-innivalónk a végcélig. Amennyiben nem készültünk elég elemózsiával, akkor itt nyugodtan feltölthetjük a táskánk éléskamráját. Mennyei házit pite, rétes és gőzölgő pogácsa közül is választhatunk a Báró Eötvös Loránd menedékház büféjében.

Amikor folytatjuk utunkat a Vaskapu-szikla felé, akkor keressük meg a zöld kereszt jelzést és azt kövessük, ami innentől kezdve szinte folyamatosan lejteni fog. Kétbükkfa nyeregnél át kell térnünk a zöld sáv jelzésre DK-i irányba. A Vaskapu-szikla jobb kézre fedi fel magát nagyjából két kilométer távolságra. Ez azt jelenti, hogy 20-25 perc séta után már érdemes figyelni a jobboldali leágazásokat, és amikor észreveszünk egy szurdokba felvezető csapást, akkor már meg is érkeztünk!

A Vaskapu-szikla meredek kaptatója után megérdemelten pihenhetünk egyet a hegycsúcs tetején, a szikla oldalánál. Innen megfigyelhetjük a szomszédos Dobogókő települését, sőt túránk kiindulópontját, Pilisszentkeresztet is szemügyre vehetjük madártávlatból. Most már csak annyi dolgunk van hátra, hogy visszaereszkedjünk a zöld sáv jelzésre és kövessük addig, amíg a kiinduló pontunkhoz nem érünk.

A Vaskapu-szikla ezen az útvonalon való megközelítése, mindössze 13,62 km távolságot jelent, és 668 m szintemelkedésre számíthatsz. Ez kényelmes tempóban 5-6 óra kellemes – lelkedet feltöltő környezete miatt egy kiváló – családi program is lehet.