A Dera-szurdok lélegzetelállító szakadéka
4.6 (92.73%) 11 vote[s]

A Dera-szurdok a Pilis egyik leghangulatosabb és legromantikusabb patakvölgyeinek az egyike. Ez az ámulatba ejtő természeti képződmény Pilisszentkereszt közelében lelhető fel. A pilisi falvak nyugalmát idéző kis település legszélső házától nem messze kezdődik egy észveszejtő élmény a kis völgyszoros területén.

Sokan úgy gondolják, hogy a Dera-szurdok a magyar emberek számára egy darabka Svájc. Amikor meredeken elkezd süllyedni a katlan, akkor már nyoma sincs emberi behatásnak, és már a használaton kívüli mészégető kemencéket is régen elhagytuk.

A Dera-szurdok jelenlegi formájáért a Dera patak felelős,

ami a Pilis hegység leghosszabb folyóvize is egyben. A természet igazi erejére kiváló példa az a mély völgy, amit az idők folyamán alakított ki magának a Dera patak.

Gondoltad volna azt, hogy maga a “dera” szó is szakadékot, illetve rést jelent? Ezt az elnevezést egyébként a Pomázon élő szerb kisebbség adta ennek a képződménynek. A Dera patak nem is hazudtolta meg a jó hírét és hosszú 1-1,5 km-es, kifejezetten mély katlant hozott létre.

A kis folyó felszínét itt-ott tükörsima felületű kövek törik meg. A Dera patak gyorsan mozgó folyama az egész mederben végigszáguld.

A túrázók előszeretettel választják a Dera-szurdok mesebeli szépségű tájait úti célul

Már önmagában az, hogy a Dera patak felett romantikus hangulatot idéző fahidak sokaságán kell végig haladnunk utunk során, mindenkiben felkelti a kíváncsiságot. Amennyiben kicsit megpihennénk utunk során, akkor számtalan jól kialakított pihenő közül választhatunk, ahol akár még szalonnasütést is beiktathatunk. A szemet gyönyörködtető, lenyűgöző látvány könnyedén magával ragadhat minket.

A Dera-szurdok alsó végéhez érkezve egy nagy tisztáson találjuk magunkat, ahol parkoló, pihenő- és piknikező hely került kialakításra, kimondottan a kirándulókra várva.

A Dera-szurdok szinte oltalmazóan öleli körül a Dera patak gyorsan hömpölygő vízfolyamát. Ez a kis folyó választja el egymástól a Visegrádi-hegységet és a Pilist. A Dera patak végül Szentendrén keresztül ömlik a Dunába.

Dera-szurdok eső után

A Dera-szurdok egy kellemes kirándulóhely

A Dera-szurdok megközelítése:

A Dera-szurdok megközelítése autóval:
Pomázról Pilisszentkereszt felé kell elindulnunk, de mielőtt oda érnénk – kb. két kilométerre Pilisszentkereszttől – figyelnünk kell, mert látunk majd egy kis aszfalt utat balra lefelé. Ez a Dera-szurdok alsó végéhez vezet minket, ahol könnyedén leparkolhatunk.
Nagyon kell figyelnünk, mert nincsen kitáblázva ez a hely, és könnyen túl szaladhatunk rajta. Amennyiben Pomáz felől közelítjük meg ezt a helyet, akkor a 15-ös kilométerkőre kell figyelnünk, mert a lejáró ettől 3-4 méterre található.

A Dera-szurdok megközelítése tömegközlekedéssel:
A Szentendréig közlekedő H5-ös hévről Pomáz megállónál kell leszállnunk. Itt autóbusszal Pilisszentkereszt településig kell elmennünk, és itt az első megállónál kell leszállnunk. Bal kéz felé találjuk meg a kék sáv jelzést, ami elvezet bennünket a Dera-szurdok varázslatos katlanjába.

Kellemes  túrázást kívánunk!

A Dera-szurdokhoz közel eső látványosságok:

Dera-szurok közelében elhaladó túráink:

Bulcsú vezér emléktúra
Bottyán János emléktúra
Zrínyi Miklós emléktúra
Sebő Ödön emléktúra

Ha szeretnél még több hasznos információt kapni túrázással kapcsolatban, akkor íratkozz fel az értesítőnkre itt:

Ha tetszett, oszd meg a cikket itt, és látogasd meg Facebook oldalunkat is.